Коучингът, по същността си, както сме коментирали вече, е един ефективен начин за учене и проявяване на пълния капацитет на човек.
Какво печели човек от коучинга?
- щастие -всеки ден, а не някога в неопределеното бъдеще
- себеуважение – знае какво иска, защо го иска, какво е ценно за него и живее достойно
- себереализация – проявява в реалността всичко от себе си, което е ценно и важно, живее смислено
И сега си представете, че съществува организация, в която мениджърите общуват с хората от екипите си и един с друг по начин, който провокира и дава възможност на всички да са по-щастливи, да уважават себе си и другите и всеки да дава всичко ценно от себе си? Каква е атмосферата с такава организация? Как се отнасят хората помежду си? Как това се отразява на работата им? На клиентите? На семействата им? На обществото?
Дано тази статия да я четат и хора, от които зависи да се случи тази промяна. Да се подберат правилните мениджъри, които да искат да развиват способностите и уменията си за работа с хора е може би огромно предизвикателство (дори, когато управляващите организациите вече са осъзнали необходимостта от това). След това да се работи с тези професионалисти, за да са извади най-доброто от тях – това е второ предизвикателство. И третото е – тези мениджъри да се окажат талантливи в работата с хора. Уменията и способностите се придобиват и развиват, но талантите човек ги има или няма. Т.е. винаги има много таланти, дали работата с хора е един от тях – това е въпросът. След като всичко това е на лице, ето и 7 стъпки:
- Бъдете пример за хората си. Още от деца, ние сме свикнали да наблюдаваме хората и възприемаме като пример онези, на които вярваме, че живеят както ни казват. Ако искате хората ви да са щастливи, смели, реализирани, ангажирани с работата, активни, честни, необходимо е вие да сте такъв.
- Вярвайте в тях. Наистина. С онова дълбоко залегнало чувство на уважение и приемане, което е толкова рядко срещано в работна среда и толкова ценено. Доверявайте се, че те са източници на безкрайно творчески и гъвкави решения и стъпки.
- Създайте среда на разбиране, приемане, доверие. Хората ви ще могат да проявят най-доброто от себе си, само в случай, че се чувстват достатъчно сигурни, че дори и да сгрешат – могат да продължат да бъдат себе си и да правят нови и различни неща, ако имат такова желание.
- Имайте разбирането, че всеки от екипа ви е различен и има огромен потенциал. Понякога слагаме етикет на някой човек като мързелив, ако „се помотва“ по нашите стандарти. А той може да има такъв стил на достигане на важни решения. Може да считате някого за черноглед и той да е човекът, който обръща внимание на слабите места в даден проект. В Дисни имат интересна стратегия при творенето на филмите си, за която друг път мога да говоря в повече детайли. Сега само отбелязвам, че разделят хората в 3 екипа – Творци, Реалисти и Критици. Всяка от тези групи си има мястото и значението.
- Ценете хората си. Това може да се случи, само ако истински цените себе си. За много хора е необяснимо какво изобщо казвам като говоря за „ценене на себе си“. За хората е важно да бъдат ценени и да се чувстват ценни. Така остават ангажирани, лоялни и автентични.
- Приемайте ги като цялостни личности, каквито те са. Хората често имат тенденцията да си мислят, че ако са добри професионалисти могат да прикриват проблеми, неудовлетворености или страхове, които имат в други сфери на живота си, напр. имат болен в семейството, липсва им близост с интимен партньор, имат финансови затруднения. Вие нямате отговорност да решавате тези предизвикателства всместо тях. Това си е тяхна отговорност. Това, коетo е полезно да направите, според мен, е да сте емпатични.
- Подкрепяйте ги в развитието им. Много често хората имаме потребност да се учим и развиваме и тя е дълбоко залегнала у нас. Ако прекалено много се фокусирате върху резултатите, може да пропуснете, че в процеса на работа хората се учат. Това може да не е ясно, ако нямате възприятията за процеса. Затова, бъдете наблюдателни – какво учат хората, как се развиват, какво искат да постигнат, за да се чувстват успели в живота си. Успелите хора ще ви помагат и вие да успявате все повече.
Следващите 3 стъпки оставям на всеки от вас, мениджърите, да решите кое е важно за вас, за да могат екипите ви да дават 100% от себе си. Това може да е вашия процес на учене и осъзнаване – приемете го с благодарност към себе си, мен и хората, от които се учите. Бъдете коучове за хората от екипа си. Това е ценно.
Автор: Зорница Стефанова, председател на фондация „Вътрешен Компас“.
Статията е публикувана и в New Trend Media.