Имали ли сте на разположение 5-7 годишни „младежи“ да ги наблюдавате как се пазарят (т.е. продават своята идея – да им вземете кученце, да им купите телефон, да гледат Хотел Трансилвания 2 днес…)?
Е, аз имам – 2 броя дъщери и 2 броя племеници
Това е съвършеният модел за продажби!
Ако предположим, че една дефиниция на продажбите би била: да се повиши стойността, която придаваме на определена стока/услуга, с цел да се постигне желан резултат, то да разгледаме какви прийоми използват децата:
- перфектно влизат в хармония с вас. Гледате заедно котенца, които си играят в двора, колко са сладки, гушкат ви се и изстрелват: „Мамо, нали ще ни вземете кученце?“
- справят се невероятно творчески с всякакви възражения. „Тогава в писмото до дядо Коледа ще си напиша само едно нещо – искам кученце – и така няма как да не стане“
- знаят ви „бутончетата„. „Уав, уав, аз съм малко кученце (и ви се гушка сладко и усмихнато). Хайде да ми вземеш едно приятелче!“
- всеки път стигат до „затваряне на сделката“. „Мамо, кога с тате ще ни вземете кученце?“
- ако им откаже един от вземащите решение, отиват при друг. „Мамо, нали ми обеща, че ще ни вземете кученце!“
- с всеки преговарят по различен, подходящ за него начин. „Тате, ти си като Херкулес! Нали ще ни вземеш кученце?“ и „Мамо, толкова си сладичка… Хайде, де, вземете ни кученце!“
- ако им се откаже (за хиляден път!), те идват отново и отново. „Мамо….“ Уф, пак ли? „Хайде да ни вземете кученце!“
Предвид на това колко често, показва моята практика, големите не успяват да отстояват себе си и идеите си, откъде малките се учат на това перфектно поведение?
Изучават интуитивно навиците на купуване на родителите! Т.е. на практика показват какво означава „учене чрез продобиване на опит“. Те са прекарали 5 и повече години в това училище. Децата не възприемат продажбите като „работа“, още повече като неприятна, тежка или трудна работа.
Наясно с ЦЕЛТА на разговора, с цялата си СТРАСТ И УБЕДЕНОСТ, дребните наблюдават и се учат какво работи и какво не работи при различните „субекти“ на продажбата.
Какво е можем да научим от 7 годишните за продажби (и е добре да го направим важно за нас самите като „продаваме“ – себе си, продукт, стока, услуга, идея, кауза)?
- мотивация – защо е важно за мен това (кученце)?
- ясен резултат – какво иска да постигне (искам кученце)
- самоувереност – заслужавам (това кученце)
- вяра – дядо Коледа (Бог, Вселената, мама/тате) ще ми го донесе (това кученце)
- интуиция и наблюдателност – кога да натисне, кога да заплаче, кога да попита друг, кога да изчака, кога да е неустоима/нахална/нахакана/отстъпчива/неотстъпчива….
И доверието – онова невидимо, неуловимо и необяснимо було, което покрива нашите истински мотиви и нужди и се вдига, ако почувстваме и видим в очите на другия взаимност.
Това е всичко, което исках да споделя днес. Лека вечер!