Представете си следната ситуация: намирате се на среща и вашият нов лидер се изправя, за да сподели своята визия. Концепциите му са интересни, техниките – новаторски, а идеите – почти футуристични. Но с напредването на срещата нещо започва да изглежда странно. Въпросите към него се посрещат с отговори, изпълнени с технически жаргон, и настроението на хората се променя – от ангажирано към объркано.
Въпреки интелекта си, този лидер с висок коефициент на интелигентност трудно успява да се свърже с другите. Екипът напуска срещата по-скоро претоварен, отколкото вдъхновен. Без ясна представа какви действия да предприеме. Тази ситуация илюстрира изненадваща и неочаквана истина за лидерството: понякога прекалената интелигентност може да работи срещу ефективността на лидера.
Проучване, публикувано в Journal of Applied Psychology, разглежда „криволинейния ефект“ на интелигентността върху ефективността на лидерството и хвърля светлина върху предизвикателствата, пред които са изправени изключително умните лидери. Изследването установява, че макар интелигентността да е важна за решаването на проблеми и стратегическото мислене, съществува „златна среда“ – IQ около 120 – при която лидерите се оценяват като най-ефективни. След този праг високата интелигентност може да затрудни лидерите в комуникацията, емпатията и свързването с техните екипи.
Кои може да са част от предизвикателствата пред изключително умните лидери?
Някои от предизвикателствата пред изключително умните лидери включват
- трудност да опростяват сложни идеи,
- трудност да разбират противоположни гледни точки или
- пончкога истинска невъзможност да се свързват емоционално със своите екипи. С други думи, техният гений може да създаде разрив – нещо, което е ключова съставка за успешното лидерство.
Но означава ли това, че интелигентността е недостатък? В никакъв случай. Това просто означава, че ефективното лидерство изисква комбинация от когнитивна острота и емоционална интелигентност.
Три практически съвета за балансиране на интелигентността и връзката с екипа
- Опростявайте, за да усилите въздействието: Изключително интелигентните лидери често имат талант да виждат сложни решения. Предизвикателството? Да ги опростят. Практикувайте представяне на идеите си с прости думи, сякаш говорите с човек извън вашата област (понякога дори и на дете, колкото и странно да звучи това). За да проверите дали сте били ясни, помолете вашия екип да предаде съобщението ви на някого другиго. Опростяването не намалява вашата интелигентност – то увеличава вашата ефективност в свързването с екипа.
- Приоритизирайте емоционалната интелигентност (EQ): EQ ви помага да „решавате хората“, докато IQ решава проблемите. Фокусирайте се върху развиването на емпатия, като внимателно изслушвайте проблемите и усетете преживяванията на вашия екип. Потвърдете техните гледни точки, дори когато не съвпадат с вашите собствени. Запомнете: екипите следват лидери, които ги карат да се чувстват разбрани и уважавани, а не само заради техния интелект.
- Поканете обратна връзка и сътрудничество: Създайте възможности за открита комуникация, така че вашият екип да може да задава въпроси, да споделя притеснения и да допринася с идеи. Когато човек от екипа ви се чувства чут, той е по-склонен да застане зад вашата визия и да даде най-доброто от себе си. Интелигентността блести най-ярко, когато е споделена и приложена колективно.
Лидерството не се свежда само до това да имаш правилните отговори – то е и в това да вдъхновиш другите да следват твоята визия. Чрез балансиране на интелекта с умението за свързване с хората, можете да гарантирате, че вашият блясък няма да създаде бариери, а мостове. А може би, като лидера в нашия пример, ще превърнете срещите от моменти на объркване в моменти на яснота и колективно овластяване.
Ако сте лидер с високо IQ и сами се борите с някои от гореспоменатите проблеми, свържете се с нас сега за професионална помощ, за да постигнете желания резултат.
Antonakis, John; House, Robert J.; Simonton, Dean Keith (2017). “Can super smart leaders suffer from too much of a good thing? The curvilinear effect of intelligence on perceived leadership behavior” (PDF). Journal of Applied Psychology. 102 (7): 1003–1021.
Brackett, M. A., Bailey, C. S., Hoffmann, J. D., & Simmons, D. N. (2019). RULER: A Theory-Driven, Systemic Approach to Social, Emotional, and Academic Learning. Educational Psychologist, 54(3), 144-161. DOI: 10.1080/00461520.2019.1614447.
Deloitte Insights. (2023). 2023 Global Human Capital Trends: New Fundamentals for a Boundaryless World. Deloitte Development LLC. Available at: Deloitte Insights.
Gallup, Inc. (2024). State of the Global Workplace 2024 Report. Gallup. Available at: Gallup.com.
Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2013). Primal Leadership: Unleashing the Power of Emotional Intelligence. Harvard Business Review Press.
Снимка от Timothy Dykes на Unsplash