Малките Тайни на Ефективната Комуникация и комуникацията като цяло са изкуство. Независимо какво целите по пътя си, навярно ще ви е от полза да го владеете. Намерението ми е да ви спестя малко болка по пътя, ако е възможно.

Предисловие

За тези, които не ме познават, аз съм бивш Старши софтуерен инженер (от поне 15 години), настоящ Предприемач, НЛП мастър и Директор Бизнес развитие за Компас. Наред с други неща и преди всичко Ръб на пълно работно време. 

Когато бях по-млад и неопитен, имах чувството, че копая на едно и също място. Будя се, минавам през банята, отивам на работа. Тогава работех за международен финансов конгломерат като софтуерен инженер. Повечето от колегите ми бяха тъпаци и комплексари и с тях трудно се говореше (извинете ме, ако сте ме познавали в онзи период). Просто не ме разбираха.

Шефът беше мързелив и слаб специалист и денят минаваше бавно. Колегите нищо не правeха по цял ден, освен на клюкарстват и да водят безсмислени спорове, и всичката работа беше на мой гръб. И, разбира се, винаги ме пускаха на най-ши*аните проекти. Вечер излизах с приятели, които не се интерсуваха наистина от мен и след това се прибирах при приятелката, която постоянно нещо не беше доволна и с която не виждах, че имам бъдеще. Имахме някаква товареща дисуксия и си лягах. Чудех се дали да я разкарам, но, така или иначе, всички жени бяха еднакви. В общи линии чувствах, че се раздавам за всички и че никой не ме разбира. И напротив, вкарвах се в конфликти и неразбирателства.

Промяната

Първото ми запознаване с Малките Тайни на Ефективната Комуникация беше на един простичък двучасов семинар на тема – “Как да постигнем целите си” или нещо от този род. За мен нещата се промениха буквално от днес за утре. Там по недвусмислен начин ми отвориха очите за няколко простички тези: 

  1. Независимо какви са ти болките или желанията, най-вероятно се опират до хора или поне хората биха ги улеснили значително
  2. Голяма част от работата с хора в професионален и личен план е свързана с комуникация 
  3. Отговорността за изпълнението на целите, независимо от мотиватора, се пада на този, който има тези цели.

Тоест, ако искам да не работя в токсична среда, да стана богат и известен или да имам хубава връзка, например, на мен ми се пада да взема мерки и, независимо от мерките, е възможно има доста комуникация.

Осъзнаването ми в онзи момент беше, че, независимо какво искам от този живот, ако не се отнася конкретно за мен и моя вътрешен свят, ефективната комуникация е ключов инструмент за постигането му. Намерението ми е да помогна на хората, които биха имали полза от този инструмент и да им спестя малко болка и лутане, ако е възможно. 

Елементи на Малките тайни на ефективната комуникация

Подобно на повечето сложни неща в живота, комуникацията е по-лесна за разбиране, ако се разглежда систематично. Разбирането на Малките тайни на ефективната комуникация започва от елементите на комуникацията.

Всяка комуникация се състои от

  1. Изпращач / Оператор
  2. Канал за комуникация
  3. Съобщение, Съдържание
  4. Приемник, Клиент (може и да са множество приемници/клиенти)

За да сме ефективни комуникатори е добре да разбираме всеки един от елементите и да работим с тях по начина, по който художник работи с цветовете, китарист с китара или танцьор с партньора. 

Разбира се, всяка комуникация има и намерение, и резултат. Те са по-простички. Ако намерението е да зарадваш някого, а той плаче – не е ок. Когато говорим за комуникация се подразбира и елемент на поемане на отговорност за постигането на целта на комуникацията. Ако изнасяме реч, а хората не ни чуват и разбират – обикновено не смятаме, че това е комуникация. 

Проблеми при комуникацията

Сега, когато гледам назад, осъзнавам, че са ми липсвали доста разбиране и умения в момента, за който споделих в предисловието. Не разбирах себе си. Не разбирах как да се изразя и не разбирах другите. Не знаех какво целя (мислех си, че знам, но се оказа, че нямам идея) и не се интересувах какви са резултатите. 

Липсата на осъзнатост, според мен, е един от основните проблеми при комуникацията. Осъзнатост за това какви са твоите лични преференции и наклонности. Осъзнатост, че партньорът в комуникацията може да е радикално различен.

Забелязах, че лошата комуникация се отразява на отношенията ми с половинката, на способността ми да изграждам истински взаимоотношения с приятелите, на работата и кариерата. И не само при мен. Забелязах, че хора с добри намерения и лоша комуникация рядко постигаха целите си.

Решения и добри практики при Малките тайни на ефективната комуникация

С времето осъзнах, че комуникацията зависи от качествата на нервната система  (включително и че над доста от тях нямаме контрол) характерите, вярванията и убежденията на партньорите в комуникацията, възприятието за група абстракции, които наричаме общото несъзнавано, и куп други фактори, включително емоции и настроение. Започнах да различавам различни “езици”, на които хората говорят. 

Филтри

Концепцията за филтри е доста простичка. Може да вярваш, че си вързан в лудница и цялата реалност, която изживяваш е халюцинация; че си неземно същество, което е проектирано в тази реалност; че си батерия за машините и живееш в матрицата или че има независима от теб и партньора реалност, на която не и пука какво мислиш по въпроса. Но независимо кой от моделите, споменати по-горе, е твоят, възможно е да го възприемаш изкривено.

Обикновено от цялата информация, която постъпва в нервната система, само малка част влиза във фокуса на съзнанието. Огромната част от нас не виждат всеки нюанс, не чуват всеки малък звук и не усещат всяко докосване или усещане. Тоест, информацията в нас постъпва след като бива “филтрирана” през “филтър”.

Филтрите, които имаме са драматично разнообразни. Когато информацията постъпва я филтрираме, когато я обработваме и съхраняваме, я филтрираме и когато я предаваме, пак я филтрираме. През различни филтри. Когато партньорът я получава отново минава, този път през неговите филтри. След това има някакво осъзнаване (евентуално), което бива филтрирано през неговите вярвания, убеждения, ценностна система и т.н.

Важно е да знаем, че може да сме коренно различни.

ВАК

Има куп полезни абстракции, които помагат при общуването и ВАК е една от по-простичките и лесни за възприемане. Когато информацията постъпва можем да сегментираме по “канал” на комуникация. Условно можем да я разделим на Визуална, Аудиална и Кинестетична (усещания, вкусове и мириси) комуникация.

Разбира се, хората имат предпочитание към един от каналите. Например, музикантите чуват много по-внимателно, художниците виждат повече нюанси, борците усещат повече центъра на тежестта. И предпочитанието може да е контекстуално. Например, ловецът може да гледа сърната и да прегръща жената.

Личното предпочитание си личи по визията, речта и поведението. Има начини да се разпознаят, но е по-лесно да се покажат лично, отколкото да се напишат. Добра практика е да започнеш да обръщаш внимание кой е водещият канал при теб и кой при хората, с които комуникираме.

Лесно е да се комуникира, когато с визуалните си визуален, с аудиалните – аудиален и с кинестетичните – кинестетичен. Говорите на един език, виждате, чувате и усещате света по един и същи начин.

Едно приятно приложение на разбирането за ВАК е, когато започнем да смесваме комуникацията. Когато рисуваме картини, свирим мелодии и подаряваме емоции на партньора в комуникацията. Това прави комуникацията ни цветна, мелодична, приятна и изключително стимулираща.

Тайни на Реакцията под стрес 

Изписани са безброй книги за човешките характери, което е добър знак, че не ги разбираме много добре. Хората наблюдават формата на черепа; деня, часа и секундата на раждане; размера на пръстите; цвета на очите; формата, броя и последователността в азбуката на буквите в името; формата на тялото и бог знае още какво само и само да могат да добият някакво разбиране за партньора в комуникацията и той вече да не е непознат, а по-скоро предвидим. Не вярвам толкова да е страх от комуникация. По-скоро повечето хора нямат време да мислят поотделно за всеки и дали това, което вярват, е точно. Изглежда мнозинството има някакви готови модели, които, и да не са точни, са по-добре от нищо. Много по-простичко е да кажеш – а, “Везни”, ясно, отколкото да влезеш надълбоко в това какво точно движи този човек. 

Абстракцията, която дава най-много съществена информация за мен и в моя опит, е реакцията под стрес и открива част от Малките Тайни на Ефективната Комуникация. Как би реагирал някой, когато се изправите пред трудност, как би преговарял, какви ценности би изградил, какви работни отношения ще имате и други. По мое наблюдение всички те са директен резултат от типичните ни реакции под стрес. Това, което ми харесва при този подход е, че се ползва за профилиране при преговори и в кризисни ситуации и просто работи. (Погледнете Крис Вос)

Приложение

Хората под стрес обикновено се бием, бягаме или се правим на умрели. Всички можем да се сетим за случаи, когато сме правили едно от трите. Защото работи. 

Системата, която влиза в дълбочина за реакциите под стрес е Неврокогнитивния и Поведенчески подход (NBA – Neurocognitive and Behaviour Approach – погленете Gregory Caremans) и има доста интересни детайли по въпроса.

Например:

  • Тези, които се бият, искат да бъдат изслушани, разбрани и уважени. 
  • Тези, които бягат, държат на личните отношения.
  • Тези, които се правят на умрели, имат нужда от пространство, за да мислят. 

Ето прост пример как това се отразява върху комуникацията:

  • Ако замълчим пред човек, който се бие – той ще го възприеме като нещо нормално  и ще го разтълкува като покана да говори повече.
  • Ако замълчим пред човек, който бяга – той ще се чувства все едно е направил нещо грешно и ще го разтълкува като пасивна агресия.
  • Ако замълчим пред човек, който се прави на умрял – той ще го приеме нормално и ще го разтълкува като възможност да помисли.

Разбира се, реакциите под стрес имат още много и по-значими ефекти върху поведението и характерите на хората. 

Дълбок синхрон при ефективната комуникация

Дълбок синхрон или “рапорт” е състоянието, когато сме “вработени” с партньора в комуникацията. Когато започнем да имитираме поведението си огледално, когато започнем да вървим в стъпка, когато започнем да се изразяваме с едни и същи думи и изрази.

Не можем да комуникираме ефективно с човек, с когото не сме в рапорт. 

Ако сме в конфликт с някого, каналите за комуникация са затворени. Ако сме в неутрално положение спрямо някого, каналите за комуникация са затворени. Само когато приемем някого за свой и сме в синхрон с него, може да протече комуникация.

В рапорт се влиза лесно – приемаме “огледална позиция”, синхронизираме дишането си, синхронизираме речта си по обем, интонация, ритъм и ВАК, повтаряме последните една до три думи от комуникацията на партньора. Добре, де. Може да не е толкова лесно.

Техниката е практическа и да се говори за рапорт в текст е все едно да опиша как се целува. По-лесно е да се усети и покаже.  

Калибрация при ефективната комуникация

Друга част от Малките Тайни на Ефективната Комуникация е калибрацията. Калибрация е умението да настройваме комуникацията си в реално време спрямо обратната връзка от партньора с намерение постигането на целта на комуникацията. 

Калибрирането е висш пилотаж. Там се иска да си осъзнат по много начини. И дълбоко разбиране за това, какво се случва с теб и партньора.

Елементи

При калибрацията има два много важни елемента – вътрешен и външен. Вътрешния елемент се състои от филтър и умение. Филтърът е съставен от личните ни вярвания и убеждения, моментното ни състояние, намерението ни, очакванията ни, репрезентативната ни система и много други. Умението се състои да можем да възприемем информацията (където идва и външната част) и да можем да реагираме на тази информация. Да си достатъчно осъзнат, да знаеш какъв ти е филтъра, състоянието, намерението, да имаш фокус върху субкомуникацията на партньора и да можеш в реално време да решиш кое е адекватното поведение, докато водиш разговора, е изкуство. 

Външната част на калибрацията е свързана с възприемане и разбиране на филтъра на партньора, неговите вярвания и убеждения, неговото състояние и реакции. Често пропускано разбиране е, че във всеки от нас протичат три разговора едновременно – този с партньора, този на партньора със самия себе си и този на тялото на партньора с предишните два разговора. Голям и богат източник на информация (но определено много непълен) е невербалната комуникация – когато следим ритъм на дишане, език на тялото, движението на очите, интонацията на гласа, промени в начина на изразяване и куп други фактори, можем да възприемем сенките на вътрешната комуникация на партньора. Често тези фактори са решаващи при нашето възприятие за отношение, чувства, искреност на партньора и се възприемат на интуитивно ниво. Много често е възможно да ги разчетем грешно и е изкуство да се възприемат точно.

Пример

Добър пример за калибрация би бил личния живот. Когато кажа нещо и реакцията на партньора не съвпада с намерението на комуникацията – калибрирам. Например, ако купя цвете с намерение да я зарадвам и приятелката се разплаче от тъга и мъка. Извеждам я на разходка или правя вечеря на свещи, или каквото сработи. 

Разбира се, в реално време добър комуникатор би видял, че само идеята, че тези цветя са за нея, може да я напряга и би реагирал. Може да отвори дискусия от типа – “Хей, намерението ми беше да те зарадвам и виждам, че се провалих грандиозно, ела да те гушна”, да смекчи ситуацията и да предложи по-приемлива комуникативна рамка – “Тези цветя не са за това, което си мислиш (да скъсаме например), просто исках да те зарадвам”, или изобщо да не ги подари – “Какви цветя? А тези? Тези засега са за друг път, но си много готина! А и не са за друго момиче, просто имах някаква идея…”.

Проблемът при този сценарий е, че тя може да не знае предварително, че ще се разплаче и чак когато с целия си блясък я обгърнеш с внимание и цветя нещата да се скапят. Всички стъпваме на криво рано или късно – просто е неизбежно. Единствените, които не бъркат са тези, които не опитват. Истината е, че няма значение какво се случва, важно е как реагираме. Калибрацията може да е след като сме се оцапали да го разпознаем, да го забършем по най-добрия възможен начин, ако е нужно, и да продължим, доколкото е възможно.

Калибрацията е като танц и е изкуство. Има много умели партньори, има и много дървени партньори. Има групови танци като хорото. Така или иначе, ако си умел танцьор и комуникатор, независимо кой ти е партньор, танцът ще е приятен. 

Бъдете снизходителни към себе си

Не познавам много хора като мен, които да правят разбивка на всяка социална ситуация веднага след като се е случила. Тоест, не познавам никой като мен. Това го правя от 2016-та насам. 

В повечето случаи общуването ми се получава, но постоянно откривам ситуации, които ме карат да се чувствам като новак. 

Примери

Например, съвсем скоро излязох с две приятелки. Намерението ми беше да обърна внимание на едната и да я накарам да се почувства по-добре като си говорим за каквото тя обича, в случая за нейните душевни терзания. 

Нямам думи да опиша грешката ми на колко нива беше още като се започне от намерението. С две думи – поговорихме си за нейната драма, изобщо не се почувства по-добре. А защо изобщо се опитвах да я зарадвам по този начин – бедна ми е фантазията. На мен като ми ударят едно рамо, когато имам нужда, се чувствам много добре.

Друг скорошен случай – писахме си с една приятелка за тема, която очевидно беше доста важна за нея, а аз имах различно мнение. Абсолютен религиозен спор подобен на “За и против абортите”, “За и против оръжията”, “За и против емиграцията”, “За и против минималната работна заплата”, “на кой ред да е отварящата скоба при писането на код”, “зодиите описват ли хората”, “за и против ваксините” и т.н. 

Намерението ми – да покажа, че я разбирам и че, изглежда, има прекрасни намерения. Резултатът – тя завинаги вярва, че съм заплаха за човечеството. Интересното в този случай беше, че знам, че не е добре да се закачам с разни силно емоционални теми, просто се подлъгах, защото бях уверен от нея, че е ОК и не калибрирах. Оказа се капан.

Обобщение

И куп подобни. С две думи –

Добра идея е да ползваме всяка ситуация, за да извлечем поуки и да се подобрим. И в моя опит, колкото и да съм добър танцьор, винаги има нова ситуация и още нещо ново. И ако не успяваме – това е ок – или печелим, или учим. 

Допълнителни стъпки към Малките тайни на ефективната комуникация

А ученето на Малките Тайни на Ефективната Комуникация може и да не е болезнено. За тези, които оценяват колко основополагаща и ключова е комуникацията за постигането на целите ни и лекуването на болките ни – има много и интересни следващи стъпки.

Можете да намерите допълнителна информация за ефективна комуникация в статиите на Вътрешен компас тук.

Можете да сравните комуникационните си умения – специално за това във Вътрешен компас сме подготвили въпросник, който отнема от 3 до 5 минути и можете да го намерите тук.

И може да намерим професионален индивидуален коучинг за VIP клиенти и специфични случаи тук.

лед като сте постигнали майсторство в комуникацията, можете да ползвате новите си умения в контекст на Лидерство, Продажби, Намиране на правилната Половинка, Разбирателство с половинката, Разбирателство с Децата, Изграждане на Взаимоотношения, Как да подобрите свое ценно взаимоотношениие и други.

Обратна връзка

Ако чувствате, че има неточности и детайли, които сме изпуснали, искате да участвате в дискусията или просто да ни споделите как сте се почувствали – напишете ни коментар или ни пишете на nacho@compass98.com